Není se tedy vůbec čemu divit, že opravdu velká část SVJ využívá služeb externích firem či externích účetních specialistů. Ale i tak, pokud chcete jako předseda/člen výboru SVJ dobře vykonávat svou funkci, je více než vhodné, aby jste byli obecně obeznámeni s hlavními principy vedení účetnictví. Tak pojďme na to pěkně od začátku.
Společenství vlastníků je neziskovou organizací, která musí vést podvojné účetnictví
Společenství vlastníků jednotek je právnickou osobou a řadí se do skupiny neziskových organizací = není založené za účelem podnikání. Pokud zisk vytvoří, musí ho vždy využít na plnění cílů v rámci činnosti společenství (např. na správu a opravy společných částí domu).

A úplně stejně jako nadace, spolky či právě příspěvkové organizace, i SVJ má povinnost vést podvojné účetnictví. Tato povinnost začíná ode dne vzniku společenství, tedy od zápisu do veřejného rejstříku, až po jeho zánik. Bližší informace o založení a vzniku SVJ najdete v našem dřívějším článku.
Jaké má SVJ účetní předpisy
Účetní předpisy pro společenství vlastníků jednotek vychází ze zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. Podle tohoto zákona má každá organizace povinnost vést účetnictví v plném rozsahu, ovšem u SVJ je možné narazit na několik výjimek. Díky tomu, že se jedná o mikro účetní jednotku, může společenství vlastníků vést účetnictví ve zkráceném rozsahu (pozor, nejedná se o jednoduché účetnictví).
SVJ je mikro účetní jednotkou, pokud:
- celková hodnota aktiv nepřesahuje 9 000 000 Kč
- roční úhrn čistého obratu nepřesahuje 18 000 000 Kč
- množství pracovníků nepřesáhne během účetního období počet 10
POZOR – účetním obdobím pro společenství vlastníků jednotek je striktně kalendářní rok, ne rok hospodářský.

Zkrácený rozsah je standardní podvojné účetnictví, ale osvobozené od některých povinných úkonů. Společenství vlastníků jednotek např. nemusí účtovat některé rezervy a opravné položky, používat při oceňování majetků reálné hodnoty nebo provádět účtování v knihách, které mají analytické a podrozvahové účty.
Ovšem, kvůli množství údajů, které souvisí s činnostmi SVJ v rámci zajištění správy domu a pozemku, se obecně doporučuje těmto výjimkám vyhnout a vést účetnictví v plném rozsahu. Zjednodušeným účetnictvím by mohlo totiž docházet ke zhoršování přehlednosti a kvality.
Účetní osnova a rozvrh SVJ
Přestože je směrná účtová osnova SVJ na první pohled velmi podobá směrné účtové osnově pro podnikatele, jisté odlišnosti tam najdete (např. v názvech některých účtů). Každopádně, jde o seznam účtů, který společneství vlastníků jednotek využívá pro tvorbu rozvrhu. Rozvrh je poté seznam všech účtů potřebných pro účtování a jsou stěžejní pro účetní závěrku.
Účtová osnova pro SVJ se skládá ze 4 typů účtů:
- rozvahové účty (aktivní/pasivní), ze kterých se sestavuje první část účetní závěrky, a to Rozvaha
- výsledkové účty (nákladové/výnosové), ze kterých se sestavuje druhá část účetní závěrky – Výkaz zisku a ztráty
- závěrkové účty slouží k uzavírání sledovaného účetního období a otevírání nového účetního období
- podrozvahové účty nejsou příliš časté – účtuje se na nich nejčastější o společném majetku členů SVJ

Účetní závěrka SVJ
Stejně jako každá jiná účetní jednotka, i SVJ má povinnost sestavit účetní závěrku. Ta se sestavuje k poslednímu dni účetního období a tvoří ji:
- Rozvaha
- Výkazy zisků a ztrát
- Příloha
SVJ se obyčejně netýká sestavování přehledů peněžních toků (cash-flow) a přehled o změně vlastního kapitálu. Tyto výkazy se zpracovávají pouze v případě, že jsou aktiva u SVJ za předcházející účetní období ve výši 40 000 000 Kč a čistý obrat přesáhne 80 000 000 Kč.
- Rozvaha
Jak už jsme psali u účtové osnovy SVJ, rozvaha se skládá z aktiv a pasiv. V rámci aktiv jde o přehled majetku SVJ, který zachycuje kromě jiného peněžní prostředky na běžném účtu a hotovost v pokladně. Pasiva zahrnují účtování o závazcích z předepsaných záloh vlastníků bytových jednotek. Nevyčerpané dlouhodobé zálohy (dnes už nesprávně nazývané „fond oprav“) se finančně nevyrovnávají a jsou ponechány jako závazek na straně pasiv. Pohledávky a krátkodobé zálohy na běžnou správu a služby se při zúčtování na konci roku s vlastníky vyrovnávají vždy.
- Výkaz zisků a ztrát
Výkaz zisků a ztrát zahrnuje všechny položky z oblasti výnosů a nákladů SVJ. Cílem je zpracování přehledu o výsledcích hospodaření společenství za dané období. Jednotlivé položky z výkazu zisků a ztrát poskytují přehled o výši nákladů, a to v základním členění (např. spotřeba materiálu nebo náklady na mzdové prostředky). Jako zisk jsou ve výsledku hospodaření zobrazeny především přijaté úroky z běžného účtu.
Výsledek hospodaření musí být v rozvaze i výkazu zisku a ztrát stejný (aktiva = pasivům). Pokud tomu tak není, účetnictví není vedeno správně.

POZOR – u SVJ nemůžete použít formuláře pro podnikatele. Na formulářích Rozvaha a Výkaz zisků a ztrát hledejte zmínku o tom, že jsou určené pro neziskové organizace (NO).
- Příloha
Příloha je třetí povinnou položkou účetní závěrky. Obsahuje podrobné informace o kompletních účtovaných údajích. Vlastníci jednotek díky ní mají přehled o celkové činnosti SVJ a výbor SVJ ji často používá jako podklad pro další rozhodování související se správou. V příloze jsou také popsány použité metody účtování.
Určitě víte, že od roku 2016 má společenství vlastníků jednotek povinnost účetní závěrku zveřejnit. Ta je potom uložena do sbírky listin v rejstříku společenství vlastníků.
Rozvahové vs. výsledkové účtování
Principy účtování v rámci hospodaření společenství vlastníků jednotek vyvolávají mezi účetními velkou diskuzi. Jedni preferují rozvahový princip, druzí výsledkový princip. V čem se liší?

- Rozvahové účtování SVJ – výkaz zisků a ztrát obsahuje pouze ty náklady na opravy a udržování majetku, ke kterému má účetní jednotka vlastnické nebo jiné právo a je povinna o něm účtovat. Tyto podmínky však v případě SVJ splněny nejsou. Náklady je tak nutné účtovat rozvahově, konkrétně jako pohledávky vůči vlastníkům.
- Výsledkové účtování SVJ – vychází z podstaty správy domu a pozemku jako zákonné povinnosti SVJ včetně výlučné povinnosti oprav a údržby společných částí. Díky tomu se mohou tyto náklady účtovat standardním výsledkovým způsobem – náklady vynaložené na činnost SVJ.
Ať už se rozhodnete pro (nebo vám bude externím účetním doporučený) jeden, nebo druhý způsob účtování, vždy je maximálně vhodné, abyste u něj zůstali.
Vedení účetnictví pro SVJ od A do Z
Jak vypovídá už samotný název článku, vedení účetnictví u SVJ není žádná procházka růžovým sadem. Naštěstí se společenství vlastníků jednotek může ze zákona obrátit na externího zpracovatele, se kterým uzavře smluvní dohodu.
V rámci naší firmy pro vás zajistíme celkovou administrativu a vedení účetnictví
Řešíme veškerou dokumentaci k správnému fungování společenství. Vedeme účetní knihu, každoročně sestavujeme účetní závěrku a po vašem schválení ji odesíláme ke zveřejnění na soud, odkud se propíše na web justice.cz.
Profesionální správa společenství vlastníků = ušetříte náklady i starosti
S naší profesionální správou bytových domů můžete veškeré starosti hodit za hlavu. O vše se postaráme my. Vyřešíme:
- celkovou administrativu a vedení účetnictví
- rozúčtování záloh
- veškerou komunikaci s úřady i vlastníky bytových jednotek
- analýzu bytového domu
- opravy a revize
- technický dozor pro drobné práce
- základní právní servis
- finanční servis
- výběrová řízení
- monitoring dotačních programů

Cena profesionální správy společenství vlastníků je 150 Kč/byt/měsíčně. Vše další o správě SVJ se dozvíte na této stránce. V případě zájmu a jakýchkoliv dotazů nás kontaktujte.